Sarawak dan EU Bersatu: Penubuhan Bank Hijau untuk Masa Depan Lestari

 

Foto : Borneonetwork

Negara-negara Kesatuan Eropah (EU) sedang mempertimbangkan penubuhan sebuah bank EU di Sarawak dengan tujuan mendukung usaha negeri ini ke arah melestarikan tenaga hijau. Premier Sarawak, Datuk Patinggi Tan Sri Abang Johari Tun Openg, menyatakan bahawa inisiatif tersebut bertujuan menyediakan sumber pembiayaan bagi pelaburan hijau di negeri ini.

"Negara-negara EU telah menyatakan kesediaan mereka untuk menubuhkan bank EU di Sarawak, yang akan menyediakan sumber pembiayaan bagi pelaburan hijau di sini," kata Abang Johari semasa berucap dalam sesi taklimat cadangan oleh Samsung E & A Corporation di Seoul, Korea Selatan, pada Rabu lepas.

Abang Johari diiringi oleh Menteri Utiliti dan Telekomunikasi, Dato Sri Julaihi Narawi, Timbalan Menteri Tenaga dan Kelestarian Alam Sekitar, Datuk Dr Hazland Abang Hipni, dan Pengerusi SEDC, Tan Sri Datuk Amar Abdul Aziz Hussain.

Selain itu, Abang Johari turut memberitahu bahawa negara-negara EU juga menunjukkan minat untuk bekerjasama dengan Sarawak dalam sektor tenaga boleh diperbaharui semasa lawatan duta-duta EU ke Kuching baru-baru ini. Beliau menekankan bahawa Sarawak bercadang untuk meningkatkan kapasiti penjanaan kuasa kepada 10GW menjelang tahun 2030 bagi memenuhi permintaan yang semakin meningkat, terutamanya untuk tenaga boleh diperbaharui.

Menurut Abang Johari, terdapat permintaan besar terhadap kuasa hijau di Sarawak, seperti yang dilihat dalam projek Hab Tenaga Baharu Sarawak (SNEH) di Bintulu, yang memerlukan kuasa sehingga 1.3GW. Beliau juga menjelaskan bahawa dianggarkan sebanyak AS$460 bilion pelaburan akan disuntik ke dalam ekonomi Sarawak sehingga tahun 2050 bagi merealisasikan cadangan projek SNEH ini. Jumlah tersebut meliputi perbelanjaan kerajaan serta pelaburan sektor swasta dan penyertaan ekuiti.

Beliau menyatakan perkara ini kepada pemberita selepas menghadiri sesi taklimat cadangan oleh Samsung E & A Corporation di Seoul. Abang Johari bersama delegasi dari Sarawak mengadakan lawatan kerja selama dua hari ke Korea Selatan.

Mengulas lanjut mengenai SNEH, Abang Johari berkata projek ini dipacu terutamanya oleh kuasa hidro daripada empangan yang akan menghasilkan sumber tenaga boleh diperbaharui, termasuk hidrogen dan ammonia yang akan dieksport ke negara-negara lain di rantau ini, terutamanya Korea. Dalam sesi taklimat tersebut, turut dibincangkan mengenai kajian semula projek hidrogen H2biscus yang melibatkan pihak berkepentingan seperti Samsung E & A, LOTTE Chemical Corporation, Korean National Oil Corporation (KNOC), dan SEDCEnergy, anak syarikat Perbadanan Pembangunan Ekonomi Sarawak (SEDC).

Abang Johari menambah bahawa selepas tiga setengah tahun sejak memorandum persefahaman (MoU) ditandatangani dengan pihak-pihak berkenaan, projek di Bintulu itu kini menjadi sebahagian daripada projek SNEH dan sedang berjalan dengan baik, walaupun terdapat beberapa isu yang perlu diselesaikan oleh para pelabur serta Kerajaan Sarawak. Terdahulu, Kerajaan Sarawak melalui SEDCEnergy, yang diwakili oleh Ketua Pegawai Eksekutifnya Robert Hardin, telah menandatangani Perjanjian Pembangunan Bersama (JDA) untuk projek H2biscus.

Samsung Engineering akan melaksanakan FEED (Front End Engineering Design) untuk loji hidrogen hijau dengan kapasiti tahunan sebanyak 150,000 tan dan loji penukaran ammonia hijau dengan kapasiti sebanyak 850,000 tan. Naib Presiden Eksekutif Samsung E&A, Park Cheon Hong, telah memberi taklimat kepada Premier Sarawak dan hadirin lain mengenai cadangan projek SNEH.

Pada Februari lalu, delegasi Ketua-Ketua Perwakilan Negara EU di Malaysia, yang diketuai oleh TYT Michalis Rokas, telah mengadakan kunjungan hormat ke atas Premier Sarawak di Kuching. Dalam pertemuan dengan media, Michalis menyatakan bahawa tujuan pertemuan dengan Abang Johari adalah untuk mengeratkan hubungan diplomatik serta meningkatkan perkongsian dua hala antara EU, Malaysia, dan Sarawak. Ini termasuk dalam bidang pendidikan, pelaburan, dan pertumbuhan dalam ekonomi hijau serta pendigitalan pemodenan infrastruktur yang mampan ke arah mencapai matlamat bersama.

Inisiatif penubuhan bank EU di Sarawak ini dijangka dapat menyokong usaha negeri tersebut dalam mencapai sasaran tenaga boleh diperbaharui serta memastikan pembangunan ekonomi yang mampan. Kerjasama antara Sarawak dan negara-negara EU ini juga dilihat sebagai langkah penting dalam memperkukuhkan hubungan antarabangsa serta mempercepatkan transformasi ke arah ekonomi hijau.

Dengan komitmen yang kuat dari semua pihak yang terlibat, Sarawak bakal menyaksikan perkembangan pesat dalam sektor tenaga boleh diperbaharui, yang bukan sahaja akan membawa manfaat kepada ekonomi negeri tetapi juga menyumbang kepada usaha global dalam menangani perubahan iklim dan memastikan kelestarian alam sekitar.

Next Post Previous Post