Gegar Perbatasan: Tentera Darat Mematahkan Rancangan Penyeludupan Bawang Holland

 Operasi Tebus Martabat: Tentera Darat Gagalkan Rancangan Penyeludupan Bawang Holland

Foto : Borneo Network

Kisah seramai 12,300 kilogram bawang Holland yang cuba diseludup ke Indonesia melalui jalan tikus di Ladang Kelapa Sawit Empaling Kapung Stass, Bau, terbongkar malam semalam. Tentera Darat dengan cekap mematahkan rancangan penyeludupan ini dalam sebuah operasi yang berjaya dilaksanakan.

Menurut Sel Operasi Media Markas Pemerintahan Medan Timur Tentera Darat (MK PMTTD), sepasukan anggota Tentera Darat sedang menjalankan penugasan rondaan di kawasan tersebut sekitar jam 9.30 malam ketika mereka menghentikan sebuah lori jenis Toyota Dyna 7.5 Tan dan sebuah lori Mitsubishi Canter 5 Tan yang sedang membawa muatan bertutup.

"Dalam pemeriksaan, kedua-dua kenderaan tersebut didapati membawa bawang Holland secara haram menuju ke Indonesia melalui jalan tidak sah. Kedua-dua kenderaan itu dipandu oleh warga tempatan berumur 32 tahun dan 53 tahun," jelas MK PMTTD dalam kenyataan media.

Menurut kenyataan tersebut, lori Toyota Dyna membawa 5,300 kilogram bawang Holland dengan anggaran nilai sebanyak RM26,500, manakala lori Mitsubishi Canter membawa 7,000 kilogram bawang Holland dengan anggaran nilai sebanyak RM35,000. Jumlah nilai keseluruhan rampasan, termasuk dua kenderaan tersebut, adalah RM181,500.

Kesemua barang rampasan dan dua warga tempatan yang ditahan telah diserahkan kepada pihak Polis di Balai Polis Bau untuk tindakan lanjut.

"Tentera Darat akan terus komited dalam memperketatkan kawalan di sempadan Malaysia-Indonesia bagi memastikan kedaulatan negara terus terjaga dari sebarang cubaan pencerobohan oleh Pendatang Asing Tanpa Izin (PATI), aktiviti penyeludupan, dan jenayah lintas sempadan," tegas MK PMTTD.


Tentera Darat Berjaya Menggagalkan Cubaan Penyeludupan Lobak Merah ke Indonesia

 

Foto : Borneo Network

Tentera Darat Malaysia (TDM) berjaya menggagalkan cubaan penyeludupan lobak merah ke negara jiran, Indonesia, di sektor Operasi Awas/Keris Parang di Bau pada awal pagi tadi.

Menurut jurucakap Sel Operasi Media, Markas Pemerintahan Medan Timur Tentera Darat (MK PMTTD), sebuah kenderaan jenis Toyota Hilux telah disekat oleh sepasukan anggota TDM yang sedang menjalankan rondaan di Ladang Kelapa Sawit Empaling Kampung Stass, Bau, kira-kira 400 meter dari sempadan Indonesia, pada jam 2.50 pagi.

"Kenderaan Toyota Hilux tersebut membawa muatan yang tertutup dengan cubaan memasuki Indonesia melalui jalan haram.

"Pemeriksaan lanjut mendapati dua lelaki tempatan berusia 22 dan 24 tahun telah membawa muatan sebanyak 53 kotak lobak merah bernilai RM 3,180 untuk diseludup ke Indonesia," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

 

Nilai keseluruhan rampasan, termasuk kenderaan Toyota Hilux, dianggarkan berjumlah RM 101,180.

"Barang rampasan berserta dua lelaki tempatan yang ditahan telah diserahkan kepada pihak Polis di Balai Polis Bau, Sarawak, untuk tindakan lanjut.

"Tentera Darat akan terus komited untuk memperketatkan kawalan di sempadan Malaysia-Indonesia bagi memastikan kedaulatan negara terus terpelihara daripada sebarang cubaan penyeludupan, pencerobohan PATI, atau jenayah rentas sempadan," ujarnya.

 


Next Post Previous Post