Peluang Kerjaya di Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) Mei 2024

Foto :  Berhad (KTMB) Mei 2024
 

Maklumat Syarikat/Institusi:

Nama Syarikat/Institusi: Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB)


Tentang KTMB:

Sejarah KTMB

Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) mempunyai sejarah yang panjang dan berwarna-warni. Pada tahun 1885, jalan kereta api pertama di Malaya dibuka, menghubungkan Taiping dengan Kuala Sepetang. Projek ini dibuka oleh Sir Hugh Low, menandakan permulaan era baru pengangkutan di Malaysia.

Menjelang tahun 1896, Kereta Api Melayu Persekutuan ditubuhkan dan beroperasi selama beberapa dekad, memberikan perkhidmatan penting dalam pengangkutan barangan dan penumpang. KTMB terus berkembang dan pada tahun 1995, memperkenalkan komuter elektrik pertama di Malaysia, meliputi laluan antara Port Kelang dan Seremban.

 

Visi

Menjadi Penyedia Pengangkutan Keretapi Yang Diutamakan Dan Mampu Milik Untuk Orang Ramai Dan Barangan.

 

Misi

Untuk menyediakan perkhidmatan keretapi yang selamat, boleh dipercayai, selesa, dan menetapi masa pada setiap masa.

 

Jawatan Yang Ditawarkan:

  1. Juruteknik Ukur dan Pelan
  2. Engineer (Network System)
  3. Juruteknik
  4. Technical Assistant
  5. Juruteknik (Pusat Kawalan Elektrik)
  6. Operator Jentera Berat Landasan
  7. Tukang K2/Mekanik
  8. Tarikh Tutup Permohonan:
  9. 19 MEI 2024 (AHAD)

 

Syarat Kelayakan Umum:

KTMB membuka peluang kepada individu yang mempunyai kelayakan untuk memohon jawatan yang ditawarkan. Pemohon yang memiliki ciri-ciri berikut akan diberi keutamaan:

  1. Kemas
  2. Berpengetahuan am
  3. Mempunyai ciri kepimpinan dan lain-lain


Kelebihan Bekerja dengan KTMB:

  1. Gaji dengan pelbagai imbuhan menarik
  2. Cuti tahunan
  3. Cuti sakit dan lain-lain

Foto : Transformasi KTMB

Syarat Kelayakan Khas:

Untuk maklumat lanjut mengenai syarat kelayakan khas bagi setiap jawatan, sila rujuk iklan penuh di laman rasmi KTMB.

 

Cara Memohon Jawatan:

Permohonan perlu dilakukan melalui laman rasmi KTMB. Sila rujuk iklan jawatan kosong rasmi di laman web tersebut untuk maklumat penuh mengenai jawatan yang ditawarkan. Anda juga boleh mengakses portal e-recruitment KTMB untuk memohon.

 

LAMAN WEB RASMI KTMB (IKLAN JAWATAN): TEKAN DISINI

 

E-RECRUITMENT PORTAL KTMB (PERMOHONAN): TEKAN DISINI

 
Tips Permohonan Kerja Dari Salam Kerjaya:

1. Permulaan

Langkah pertama dalam memohon pekerjaan adalah mengenal pasti kerja yang sesuai dengan bidang dan minat anda. Cari syarikat atau jabatan yang menawarkan jawatan tersebut.

 

2. Resume

Sediakan resume yang menarik. Resume tidak perlu terlalu banyak ilustrasi, cukup ringkas dan padat dengan informasi diri anda yang perlu diketahui oleh bakal majikan.

 

3. Media Sosial

Jaga akaun media sosial anda dan tampil profesional di semua akaun media sosial kerana bakal majikan anda mungkin akan melihat akaun media sosial anda.

 

4. Permohonan

Mencari atau memohon pekerjaan boleh dilakukan melalui pelbagai platform. Salah satu platform yang berguna adalah laman web salamkerjaya.com atau melalui saluran Telegram di https://t.me/pakejbantuankerajaan yang penuh dengan informasi kerjaya terkini.

 

5. Temuduga

Sesetengah pekerjaan memerlukan calon untuk ditemuduga. Lakukan sedikit kajian tentang syarikat atau jabatan serta jawatan yang dipohon. Ketahui soalan lazim yang sering ditanya kepada calon dan jika perlu, sediakan soalan untuk diajukan kepada panel.

 

Pada hari temuduga, pastikan anda:

  1. Berpakaian kemas
  2. Tiba lebih awal daripada waktu temuduga
  3. Membawa semua dokumen berkaitan (lebih kemas jika menggunakan fail)


6. Tawaran Kerja

Selepas temuduga, tempoh menunggu biasanya 1-2 minggu. Jika belum ada keputusan, anda boleh mengirimkan email dan follow up kepada syarikat atau jabatan tersebut.

Sekiranya berjaya, tahniah diucapkan! Ketika menerima surat tawaran (offer letter), baca dengan teliti dan fahami. Setelah benar-benar difahami, barulah anda tandatangani.

Bagi yang belum berjaya, teruskan mencuba! Salam Kerjaya akan sentiasa berusaha memberikan informasi kerjaya yang terbaik untuk anda. Selamat maju jaya dalam kerjaya anda. 

Next Post Previous Post